Töövarjud Saksamaal
Alates 12. novembrist kuni 16. novembrini oleme meie, Aveli ja Terje, Saksamaal töövarjudena praktikal Montessori Regensburgi koolis. Alustame oma reisi 11. november Riiast ning lendame Münchenisse. Lend kestab 2 tundi ja 15 minutit. Edasi sõidame rongiga Müncheni rongijaamast Regensburgi rongijaama. Linnulennul on Münchenist Regensburgi umbes 100 kilomeetrit ning rongisõit võtab aega poolteist tundi. Regensburg on 150 000 elanikuga linn. Eestiga võrreldes on see linn suurem kui Tartu, kuid väiksem kui Tallinn. Meie elupaik Regensburgi kesklinnas jääb koolist nelja kilomeetri kaugusele ning hakkame koolis käima bussiga, sest linnas on hea bussi- ja rongiühendus.
Regensburg asub Saksamaal Baieri liidumaal, Doonau jõe kaldal ning on üks Saksamaa vanimaid linnasid. Linn on olnud ka Baieri hertsogkonna pealinnaks. Saime teada ka huvitava fakti, et paavst Benedict XVI töötas aastatel 1969-1977 Regensburgi ülikoolis teoloogia lektorina.
Saksamaa haridussüsteem
Saksamaal ei ole loodud täiesti ühtset haridussüsteemi ning
see erineb natukene erinevates liidumaades. Siiski on kõigis liidumaades kindel
see, et lapsed alustavad kooli 6-aastaselt.
Esmalt minnakse õppima Grundschulesse, mida võiksime meie
nimetada algkooliks. See õpe kestab neli aastat ning pärast seda jagunevad
õpilased põhiliselt kolme tüüpi koolide vahel oma õppeedukuse ja vanemate
sooviavalduste põhjal. Variant 1 oleks minna Gymnasiumisse, kuhu saavad sisse
hea õppeedukusega õpilased ning sealne õppimise tempo on kiire. Õpe kestab 8 aastat
ning õpilasi valmistatakse seal ette edasiõpinguteks kõrgkoolis. Teine võimalus
on neil õpinguid jätkata Realschule-s, kus käivad enamasti keskmise
õppeedukusega lapsed ning nemad saavad pärast lõpetamist jätkata õpingud nii
ülikoolis kui ka kutsehariduses. Õpe kestab 6 aastat. Kolmandaks võimaluseks on
Hauptschule, kus õpitakse aeglasemas tempos ning läbitakse ka mõned kutseõppe
kursused. Õpe kestab 5 aastat ning edasi on võimalik minna omale omandama kutset.
Saksamaal on kasutusel meist erinev hindamissüsteem:
SAKSAMAA
|
EESTI
|
||
Hinne
|
Selgitus
|
Hinne
|
Selgitus
|
1
|
Väga hea
|
5
|
Väga hea
|
2
|
Hea
|
4
|
Hea
|
3
|
Rahuldav
|
3
|
Rahuldav
|
4
|
Piisav
|
2
|
Puudulik
|
5
|
Kehv
|
1
|
Nõrk
|
6
|
Puudulik
|
Meie läheme Saksamaale Regensburgi Montessori kooli, kus on õpe korraldatud omamoodi. Koolis on ühendatud õpe, kus õpilased saavad läbida korraga 1-12.klassi. See on kool, mis rakendab õpetamisel Maria Montessori pedagoogikat ning selle peamine eesmärk on aidata last iseseisvalt arenema. Montessori pedagoogikas lähtutakse lapse individuaalsusest, sest iga laps vajab erinevatel hetkedel erinevaid tegevusi enda arendamiseks. Montessori pedagoogikas on väga oluline ka lapsevanemate ja kooli omavaheline tihe koostöö.
Usume, et oleme leidnud omale töövarju praktikaks suurepärase ja uudse kooli.
Aveli
12.11
Hommikul kell 7.50 jõudsime Regensburg Montessori kooli. Meid võttis seal vastu väga soe ja meeldiv kooli töötajaskond. Tundsime ennast esimestest hetkedest alates väga oodatuna. Esimesed koolitunnid veetsime kooli direktori Osmani klassis, kes on ühtlasi ka ajaloo õpetaja. Pärast kahte tundi oli pikem paus, kus saime õpetajatega vestelda õpetajate toas. Kohtusime seal ka ühe eesti naisega, kes koolis töötab abiõpetajana ning on Saksamaal elanud juba 1993. aastast alates.![]() |
Regensburg Montessori Schule |
Järgmisena osalesime 7-8.klasside vanuseastme tunnis. Tegemist oli ühistunniga, millest võttis osa korraga 60 õpilast ning kolme klassi õpetajad. Õpilased esitasid ettekandeid ajalooliselt tuntud isikute kohta ja nende saavutustest (esitlused, teatritükid). Tegemist oli kokkuvõtva tunniga, mis vormistas ära õpilase ühe kuu õppetöö. Õpilased olid aktiivsed kuulajad, esitluse lõpus küsisid küsimusi ning andsid kaasõpilastele tagasisidet.
![]() |
Kooli mänguplats |
Saime teada, et tunniplaani neil ei ole, kõik ained toimivad lõimitult projekti põhiselt. Igas kuus on fookuses erinev aine, sellel kuul oli 7-8.klassil põhirõhk ajalool.
Esimesest hetkest koolihoovis saime aru, et tegemist on erilise kohaga. Koolimajas olles saime teada, et kool on olnud klooster, mis on tänaseks renoveeritud koolimajaks. Päeva teises pooles viiski meid Osman tuurile ning jutustas koolihoonete ajaloost ning näitas koolimaja. Koolihoone vasakpoolses tiivas on ka kirik, mida hetkel veel renoveeritakse. Samuti on kooli peahoonel kellatorn. Kell küll õiget aega ei näita, aga kogu süsteem toimib algsel kujul. Saksamaal on ainult kaks meest, kes suudaksid selle süsteemi ümber seadistada, et kell näitaks õiget aega. Kahjuks Osmani sõnul on see teenus väga kallis ning nad ei saa seda endale hetkel lubada. Meile tundus, et pigem ei ole see neile prioriteet, sest nagu me nägime kool panustab nii tänapäevastesse (digitehnoloogia) kui ma Montessori pedagoogika õppevahendid (erinevad reaalsed ja katsutavad materjalid). Meile tutvustati ja näidati koolihoone erinevaid ruume.
![]() |
Kooli salauks ja rõdu kirikusse. |
![]() |
Orel |
Lisaks tutvustas meile Osman ka keskkooli hoonet, mis on rajatud kloostri kõrval asuvasse talli. Hoone renoveerimine oli Osmani sõnul arhitektidele väga suur väljakutse, sest tuli säilitada arhitektuuriline väärtus, kuid samas tuli luua õpilastele sobiv õppekeskkond. Tallile omaselt on hoonel väiksed aknad. Akende suurendamine hoone välisilme ei tulnud kõne alla ning piisava valguse saamiseks ruumidesse tuli kasutada muid nutikaid lahendusi, näiteks valgust peegeldavad paneelid. Nägime hoones sambaid, mille ümbert oli krohv lagunenud ning põhjuseks olevat olnud lehmade ja hobuste happeline jääkprodukt.
![]() |
Aknad talli rajatud õppehoones |
Kooli ümbruses oli ka veel teisigi ajaloolisi hooneid, mida Osman meile põgusalt tutvustas. Kõige põnevam oli see, et renoveeritud sigalast on tänaseks saanud väga kallite korteritega maja.
Koolipäev lõppeb orineteeruvalt 13.00. Need õpilased, kes on koolis kauem näiteks 16.00ni (7-8.klass), neile koduseid ülesandeid ei jää.
![]() |
Meie kodukoht Regensburgis |
13.11.18
Alustasime vaatlusega 8.00 ning täna vaatlesime õpetaja Tina
tööd kotkaste klassis, kus on õpilased 1-4.klassini. Õpilasi oli klassis 25.
Täna oli klassis üks õpetaja, kuid tavaliselt on õpetajal veel abiks abiõpetaja
ja tugiisik. Saime direktorilt teada, et igas klassis on õpilasi, kellele on
määratud tugiisik.
![]() |
Aveli koos õpetaja Tinaga |
Päev klassis algas hommikuringiga. Õpetaja kutsus lapsed ringi märguandega, milleks oli löök vastu laulukaussi. Kõige pealt õpetaja tutvustas õpilastele meid ja meie seal olemise põhjust. Edasi lauldi ühiselt saksa ja inglise keeles mõned laulud. Kui laulud olid lauldud jagas õpetaja kõigile lastele juhtnööre ja kordas üle, mis ülesannet nad tegema hakkavad. Enamik õpilasi tegid õppetööd iseseisvalt. Õpetaja juurde vaibale jäid vaid õpilased, kes vajasid õpetaja juhendamist. Hiljem liikusid ka nemad iseseisvatöö juurde.
![]() |
Laulukauss |
Klassis õppetööd jälgides ja õpetajaga vesteldes saime teada, et ühtset tunni teemat ei ole. Kõik õpilased omandavad teadmisi omas tempos. Näiteks, kui õpilane on puudunud ei jää ta teistest maha, vaid jätkab pooleli jäänud kohast. Ühtlasi ei kanna õpetaja tunde infosüsteemi, vaid annab individuaalset tagasisidet õpilaspäeviku ja arenguvestluste kaudu. Töökava on õpetajal endal peas, kuskil paberil seda kirjas ei pea olema. Õpetaja orienteerumise aluseks õpetamisel on riiklik õppekava.
Terve päev nägime, kuidas õpilased kasutasid erinevaid
Montessori õppevarasid nii emakeele, võõrkeele ja matemaatika õppimisel.
Montessori õppevahendid on esemelised, mis võimaldavad õpilasel läbi kogemuse
ise õppida ja avastada. Suur rõhk on iseseisval- või grupitööl. Nägime, kuidas
kaks tüdrukut õppisid matemaatikat ning vale vastuse pidev saamine neid ei
heidutanud, vaid otsisid järjepidevalt õiget lahendust.
Pärast matemaatikat oli lõunapaus. Samal ajal, kui õpilased
sõid luges õpetaja neile ette muinasjuttu.
Päeva teises pooles osalesid 3-4.klassi lapsed kehalises
kasvatuses ja õpetajal oli võimalus tegeleda rohkem nooremate õpilastega.
Samuti sai poiss, kellel oli kehalisest vabastus harjutada klassis samal ajal
korrutustabelit. Nooremad õpilased alustasid emakeelega – kirjatehnika, grammatika.
Esimese klassi lapsed õppisid T- tähte. Kõige pealt nad vaatasid tähte pildilt,
siis nad kastusid pilti ja tunnetasid tähe kuju. Pärast seda tuli täht voolida
või tikkida või laduda kivikestest. Järgmine samm oli T- tähega sõnade ladumine
tähekaartidest nt. TIGER. Kui sõna oli laotud otsiti kastist ka laotud sõnale vastav
ese. Viimaks kui õpilane tundis, et T- täht on tal selge siis sai ta alustada
vihikusse nende sõnade kirjutamist. Teise klassi õpilased õppisid nimisõnu,
tegusõnu ja omadussõnu eriliste Montessori mattide ja sõnakaartide abil.
![]() |
T- tähe tunnetamise ja voolimise nurk |
![]() |
T - tähe ladumine ja vastava eseme otsimine |
![]() |
Nimisõna, tegusõna ja omadussõna õppimise matid |
Päeva lõpus viis meid Kreet, eestlasest õpetaja, Montessori instituuti. Saime seal vaadata, uurida ning tutvuda veel paljude teiste Montessori pedagoogika õppevahenditega.
![]() |
Aveli ja Kreet Montessori Instituudis |
Tänane päev oli väga produktiivne, vahva ja emotsionaalne. Nägime
väga palju erinevaid õpetamismeetodeid ja õppevahendeid, mis võiksid meile
edasises õpetajatöös kasulikud olla.
14.11
Kolmas päev Montessoris algas 9.klassiga. Tegemist oli
vabatöö tunniga, kus igal õpilasel oli võimalus vajaduspõhiselt tööd teha.
Selliseid tunde on nädalas 6 tükki. Enamus õpilasi tööd oma projektiga, mis
sarnaneb meie loovtööga. Nägime ka juba köidetud töid ning ka lapsi, kes
koostasid ettekande teksti. Samal ajal viibisid klassis ka õpetajad, kellelt
oli võimalik kohe abi saada. Esitluste ettekandmine toimub suure üritusena,
kuhu on oodatud ka kogukond. Õpilastele jagati kodudesse viimiseks kutseid.
Jätkasime päeva algklassides. Taaskord veendusime, et enamus
tunnist toimub lastel iseseisevtöö. Märkasime ka, et väga palju tehti
paaristööd, kontrolliti ja aidati üksteist vajadusel. Õpilased üldjuhul ei
tööta laua taga. Lapsel on võimalus ise otsustada, kus ta soovib õppida.
Emakeele tunnis nägime ka paari õpilast, kes töötasid koridoris nimisõnade,
tegusõnade ja omadussõnade lahterdamisega.
![]() |
Õppimine põrandal |
Matemaatika õppimiseks on õpilastel olemas vastuste vihikud,
kus on olemas lahendatavate ülesannete vastused. Õpilased kasutavad neid ainult
kontrollimiseks! Juhul, kui õpilase vastus on vale ollakse motiveeritud uuesti
ülesannet lahendama, et saada kätte õige vastus. Uskumatu, aga tõsi!
![]() |
Matemaatika vastustevihik |
Päeva viimaseks tunniks oli kunst. Tegemist oli jälle ühe
algkooli klassiga, kus õpivad korraga klassid 1-4. Õpetaja tõi kõik vajalikud
vahendid kastiga ise klassi, kattis lauad ajalehtedega. Tunni alguses istuti
koos vaibale ringi. Ringis arutati töö läbi, õpetaja näitas ette, kuidas midagi
teha ning kui juhised olid selged algas usin töö. Kunst toimub üks kord nädalas
ning täna valmistati aafrika teemalisi maske. Õpetaja pani käima ka teemakohase
muusika. Muusika aitab õpilastel paremini keskenduda ning kuvada ettekujutus,
kuidas maskides Aafrikas tantsiti.
![]() |
Maskide valmistamine |
Õpetajaga rääkisime täna hindamissüsteemist. Saime teada, et
hindelist hindamist neil koolis ei toimu. Õpilasele antakse tagasisidet
suuliselt ning õpitud teemad kajastatakse õpilaspäevikus. Lapsevanemad saavad
lapse arengu kohta infot õpilaspäevikust ja arenguvestlustel. Montessori koolis
ei motiveerita õpilasi õppima hindega.
Täna kogesime, et igas vaadeldavas klassis oli lisaks
õpetajale ka tugiisik, kes toetas ja abistas 1-2 õpilast klassis.
Teised kaks tundi (90min) olid matemaatikad. Tunni alguses arutati ühiselt läbi töökäik tunniks, nii nagu olime näinud ka algklassides. Õpetaja jagas 5.klassi ja 6.klassi õpilased eraldi ruumidesse. 6.klassi õpilastega läks tegelema abiõpetaja, kellele õpetaja tööjuhendid andis. Nad töötasid kõrval ruumis põrandal kõik koos. 5.klassiga jäi tegelema õpetaja ise. Tunnis kontrolliti kodus lahendatud ülesandeid, kus õpilased lugesid küsimusi ning vastuseid ja andsid üksteisele ise sõna, kes saab küsimusele järgmisena vastata. Õpetaja toetas ja aitas, kui mõni ülesanne oli jäänud segaseks ja tegi lahenduse tahvlile õpilastega samal ajal arutledes, miks nii tehakse.
15.11
Täna avanes meil võimalus kohtuda 5-6.klassi kombinatsiooniga. Esmalt oli tegemist kunstiga, kus õpilastel oli võimalus valida väga erinevate tööde vahel. Juhtus ka seda, et õpilane alustas millegagi, kuid poole peal soovis teha hoopis muud. Õpetaja ütles, et nende eesmärk ei olegi lõpp-produkt, vaid see, et õpilane saaks kõike proovida ja erinevate materjalidega töötada. Saime ka ise oma oskused proovile panna.Teised kaks tundi (90min) olid matemaatikad. Tunni alguses arutati ühiselt läbi töökäik tunniks, nii nagu olime näinud ka algklassides. Õpetaja jagas 5.klassi ja 6.klassi õpilased eraldi ruumidesse. 6.klassi õpilastega läks tegelema abiõpetaja, kellele õpetaja tööjuhendid andis. Nad töötasid kõrval ruumis põrandal kõik koos. 5.klassiga jäi tegelema õpetaja ise. Tunnis kontrolliti kodus lahendatud ülesandeid, kus õpilased lugesid küsimusi ning vastuseid ja andsid üksteisele ise sõna, kes saab küsimusele järgmisena vastata. Õpetaja toetas ja aitas, kui mõni ülesanne oli jäänud segaseks ja tegi lahenduse tahvlile õpilastega samal ajal arutledes, miks nii tehakse.
Pildil on näha matt, millele laoti rooma numbreid ühest sajani. Taas on õpilastel võimalus ise ennast kontrollida, keerates rooma numbri kaart teisipidi. Selline numbrite ladumine matile oli paaristöö.
Tänasest õppeklassist leidsime ka geograafia õppevahendeid. Nimelt leidsime aluse, mille peale saab sättida Euroopa riikide ja pealinnade lipukesi ning kontrollkaardi järgi oma vastuseid kontrollida. Õppevahend oli nii kutsuv, et õpetaja Aveli pidi kõik Euroopa riigid kohe alusele kandma ja kontrollis, kas oskas ennustada saksa keeles kirjutatud riikide nimed õigesti.
16.11
Täna oli meie viimane päev Regensburg Montessori koolis.
Kooli jõudes oli meil kohtumine direktori Osmaniga. Arutasime te,aga seal oldud aja
üle. Andsime Osmanile tagasisidet, mis meile meeldis ja mis mõtted meil seal
olles tekkisid. Saime küsida veel Osmanilt erinevaid täiendavaid küsimusi ning tänasime teda meid vastuvõtmast. Rääkisime ka võimalikest tulevastest koostöödest ning Osman
ütles, et oleme ikka ja jälle nende kooli tagasi oodatud.
Pärast vestlust viis Osman meid vaatama 9.klassi praktiliste
tööde ettekannete proovi. Nägime mitmeid huvitavaid töid ja ettekandeid. Kõik
õpilased olid väga julged ja praktilisi töid oli seinast seina – lauamäng, seinakapp,
batuut vanadest rehvidest, lapitekk, terrass jne. Esinemistehnikaga ei
tegelenud õpetajad, vaid 10.klassi õpilased. Nende hulgast olid ka kaks õpilast, kes kogu üritust juhtisid ning ettekandjaid lavale kutsusid. Ettekannete proovi
eesmärgiks oli anda õpilastele tagasisidet, et kaitsmiseks oma tööd
lihvida, näiteks muuta pilte suuremaks, parandada sõnastust jne.
Päev läks väga kiiresti ning juba oligi aeg lahkuda.
Regensburg oli muutunud väga koduseks ja lapsed Montessori koolis said omaks.
Oleme Väga tänulikud Osmanile ja Regesburg Montessori koolile nende
külalislahkuse eest.
Samuti täname Erasmus + programmi võimaluse eest õppida ja kogeda midagi täiesti teistsugust ja uut Saksamaal imelises Regensburgi linnas Montessori pedagoogikat rakendavas koolis.
Samuti täname Erasmus + programmi võimaluse eest õppida ja kogeda midagi täiesti teistsugust ja uut Saksamaal imelises Regensburgi linnas Montessori pedagoogikat rakendavas koolis.
Väga põnev.
VastaKustuta